Rozdział I
Nazwa, teren działania i charakter prawny
§1
- Uczniowski Klub Sportowy Ukemi Judo Wolbrom, zwany w dalszej części statutu „Klubem”, jest stowarzyszeniem zrzeszającym uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych, rodziców i opiekunów prawnych w/w uczniów, nauczycieli i sympatyków Klubu.
- Klub może posługiwać się nazwą skróconą w formie UKS Ukemi Judo Wolbrom.
§2
- Terenem działania Klubu jest województwo małopolskie.
- Siedzibą Klubu znajduje się w Wolbromiu przy ul. Władysława Łokietka 4/16 32-340 Wolbrom
- Zarząd Klubu może prowadzić filie Klubu, na terenie innych miejscowości.
§3
Klub jest stowarzyszeniem podlegającym ewidencji w Starostwie Powiatowym w Olkuszu oraz posiada osobowość prawną.
§4
Klub działa zgodnie z ustawą o sporcie, ustawą „Prawo o stowarzyszeniach”, ustawą o systemie oświaty oraz własnym statutem.
§5
Klub używa pieczęci, godła, flagi, barw, odznak i znaczków organizacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
ROZDZIAŁ II
Cele i środki działania
§6
- Celem Klubu jest działanie na rzecz ogółu społeczeństwa w zakresie wspierania i upowszechniania kultury fizycznej, a także prowadzenia działalności w dyscyplinie sportu judo poprzez :
- planowanie i organizowanie pozalekcyjnego życia sportowego uczniów w oparciu o możliwości obiektowe i sportowe szkół oraz o pomoc rodziców i sympatyków Klubu,
- angażowanie społeczeństwa do różnorodnych form aktywności ruchowej, gier i zabaw dostosowanych do wieku, stopnia sprawności i zainteresowań sportowych,
- uczestniczenie w imprezach sportowych organizowanych na obszarze Gminy Wolbrom i poza nim,
- organizowanie zajęć sportowych dla uczniów w celu wszechstronnego rozwoju ich sprawności fizycznej i umysłowej,
- organizowanie działalności sportowej ze szczególnym uwzględnieniem funkcji zdrowotnych,
- organizowanie różnorodnych form współzawodnictwa sportowego,
- kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości poprzez uczestnictwo w realizacji zadań sportowych Klubu,
- organizację turystyki pieszej, rowerowej i autokarowej,
- organizowanie rozgrywek sportowo rekreacyjnych,
- organizowanie wszelkiej pomocy na rzecz rozbudowy i remontów bazy sportowej szkoły i Klubu, zakup sprzętu sportowego itp.,
- promocję zdrowia i działania profilaktyczne zapobiegające wszelkiego rodzaju uzależnieniom i patologiom społecznym.
§7
Klub realizuje swoje zadania statutowe we współdziałaniu z Dyrektorami Szkół, Radą Rodziców, Klubami Sportowymi, Władzami samorządowymi i sportowymi.
§8
Klub opiera swoją działalność przede wszystkim na społecznej pracy swoich członków i działaczy oraz pomocy rodziców uczniów.
ROZDZIAŁ III
Członkowie - ich prawa i obowiązki
§9
Członkowie Klubu dzielą się na:
- zwyczajnych
- wspierających
§10
- Członkami zwyczajnymi Klubu mogą być uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych, rodzice i opiekunowie prawni w/w uczniów, nauczyciele i sympatycy Klubu, którzy złożą pisemną deklarację, zapłacą wpisowe w wysokości określonej uchwałą Za-rządu Klubu i zostaną przyjęci przez Zarząd Klubu stosowną uchwałą w poczet zwyczajnych członków Klubu.
- Małoletni mogą być członkami Klubu za zgodą ich przedstawicieli ustawowych z tym za-strzeżeniem, że małoletni w wieku od 16 do 18 lat, którzy mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych, mogą należeć do Klubu i korzystać z czynnego i biernego prawa wyborczego, z tym że w składzie zarządu Klubu większość muszą stanowić osoby o pełnej zdolności do czynności prawnych. Małoletni poniżej 16 lat mogą, za zgodą przedstawicieli ustawowych, należeć do Klubu bez prawa udziału w głosowaniu na walnych ze-braniach członków oraz bez korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego do władz stowarzyszenia.
§11
Członkowie zwyczajni mają prawo do:
- uczestnictwa w Walnych Zebraniach Klubu z biernym i czynnym prawem wyborczym - z zastrzeżeniem § 10 ust. 2 statutu,
- Zgłaszania propozycji i wniosków wobec władz Klubu,
- uczestnictwa w zawodach i imprezach sportowych organizowanych przez Klub,
- korzystania ze wszelkich urządzeń Klubu na zasadach określonych przez Zarząd Klubu,
- korzystania z innych uprawnień określonych przez Zarząd Klubu.
§12
Członkami wspierającymi mogą być osoby fizyczne i prawne, które popierają cele Klubu, zdeklarują pomoc materialno-finansową dla Klubu i zostaną przyjęte przez Zarząd Klubu stosowną uchwałą w poczet wspierających członków Klubu.
§13
Członkowie wspierający mają prawo do:
- uczestniczenia bezpośrednio lub poprzez swoich delegatów w Walnych Zebraniach Klubu, z wyłączeniem czynnego i biernego prawa wyborczego,
- zgłaszania wniosków i propozycji wobec władz Klubu,
- korzystania z innych uprawnień określonych przez Zarząd Klubu.
§14
Do obowiązków członków zwyczajnych Klubu należy:
- branie czynnego udziału w działalności Klubu,
- przestrzeganie postanowień statutu i uchwal władz Klubu,
- godne reprezentowanie barw Klubu,
- regularne płacenie składek członkowskich ustalonych przez Zarząd Klubu,
- szanowanie i dbanie o sprzęt, urządzenia i obiekty sportowe.
§15
Członkostwo w Klubie ustaje poprzez:
- Dobrowolne wystąpienie zgłoszone na piśmie do Zarządu Klubu.
- Skreślenie z listy członków na podstawie uchwały Zarządu Klubu w przypadku:
- umyślnego naruszenia postanowień statutu,
- nie brania udziału w działalności statutowej Klubu przez okres co najmniej jednego roku,
- zastosowania kary, o której mowa w §26 ust. 1 pkt d) statutu.
- działania na szkodę Klubu
- Rozwiązania się Klubu.
§16
- Władzami Klubu są:
- Walne Zebranie Klubu,
- Zarząd Klubu,
- Komisja Rewizyjna.
- Kadencja władz trwa dwa lata. Wybór władz następuje w głosowaniu tajnym lub jawnym, w zależności od decyzji Walnego Zebrania.
- Uchwały wszystkich władz Klubu zapadają większością głosów - za wyjątkiem głosowań, dla których statut Klubu przewiduje inną większość.
§17
- Walne Zebranie Klubu jest najwyższą władzą Klubu i może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Walne zebranie sprawozdawczo-wyborcze zwoływane jest przez Zarząd Klubu raz na dwa lata.
- Walne zebranie sprawozdawcze zwoływane jest przez Zarząd Klubu raz na rok.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu zwoływane jest przez Zarząd Klubu:
- z własnej inicjatywy,
- na wniosek Komisji Rewizyjnej,
- na wniosek 1/3 ogółu członków zwyczajnych Klubu.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu odbywa się nie później, niż w ciągu jednego miesiąca od złożenia wniosku lub podjęcia uchwały i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§18
- Do wyłącznej kompetencji Walnego Zebrania Klubu należy:
- uchwalenie programów sportowej, organizacyjnej i finansowej działalności Klubu,
- rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- uchwalanie na wniosek Komisji Rewizyjnej absolutorium dla Zarządu Klubu,
- wybór Zarządu Klubu i Komisji Rewizyjnej,
- podejmowanie uchwał o zmianie statutu lub rozwiązaniu Klubu,
- rozpatrywanie i rozstrzyganie innych spraw wniesionych pod obrady Walnego Zebrania Klubu.
- Walne Zebranie Klubu jest prawomocne w pierwszym terminie przy obecności co najmniej 1/2 członków zwyczajnych uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych członków zwyczajnych, o ile termin ten był podany w zawiadomieniu o zebraniu.
- W Walnym Zebraniu Klubu mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez Zarząd Klubu oraz członkowie wspierający, na zasadach określonych w §13 ust. 1 i 2.
§19
- Zarząd Klubu składa się z 4 członków, w tym : Prezesa, Wiceprezesa, Skarbnika i Członka zarządu wybieranych przez Walne Zebranie Klubu.
- Zebrania Zarządu Klubu odbywają się w miarę potrzeb nie rzadziej jednak, niż jeden raz na kwartał.
- Do ważności uchwał Zarządu Klubu konieczna jest obecność co najmniej trzech członków Zarządu, w tym Prezesa lub Wiceprezesa.
- Zarząd reprezentuje Klub dwuosobowo poprzez Prezesa działającego wspólnie z innym członkiem Zarządu lub Wiceprezesa działającego wspólnie z innym członkiem Zarządu.
§20
Do zadań Zarządu Klubu należy kierowanie bieżącą działalnością Klubu w okresach pomiędzy Walnymi Zebraniami Klubu, a w szczególności:
- reprezentowanie Klubu na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
- wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Klubu,
- uchwalanie okresowych planów działania i preliminarzy budżetowych,
- powoływanie i rozwiązywanie komisji problemowych,
- podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia w poczet członków zwyczajnych lub wspierających Klubu, prowadzenie i aktualizowanie listy członków zwyczajnych i wspierających Klubu oraz podejmowanie uchwał o skreśleniu członków Klubu w sytuacjach przewidzianych statutem,
- zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- składanie sprawozdań z działalności Klubu,
- wykonywanie innych działań objętych statutem,
- podejmowanie decyzji w sprawie określenia wysokości składek członkowskich i decyzji o ich przeznaczeniu,
- podejmowanie decyzji o współpracy z trenerami i innymi podmiotami niezbędnymi przy realizacji zadań Klubu, określanie form tej współpracy, wysokości i sposobu płatności wynagrodzenia oraz podpisywanie umów w tym zakresie.
- uchwalanie regulaminów określających procedury w zakresie kompetencji przekazanych Zarządowi Klubu niniejszym statutem, bądź uchwałami Walnego Zebrania Klubu.
§21
- Członek Zarządu Klubu może być odwołany ze składu Zarządu Klubu, jeżeli nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze statutem, bądź w inny sposób zawiódł zaufa-nie członków Klubu.
- Uchwałę o odwołaniu członka Zarządu Klubu może podjąć Walne Zebranie Klubu większością głosów zwyczajnych członków Klubu - na podstawie pisemnego wniosku co najmniej dwóch członków Zarządu Klubu. Odwołany członek Zarządu Klubu ma prawo do złożenia wniosku o ponowne rozpoznanie sprawy jego odwołania przez Walne Zebranie Klubu w ciągu dwóch tygodni od podjęcia uchwały o odwołaniu – po upływie tego terminu uchwała staje się prawomocna.
- W przypadku złożenia wniosku o ponowne rozpoznanie sprawy odwołania członka Zarządu Klubu Walne Zebranie Klubu rozpoznaje sprawę w terminie jednego miesiąca od złożenia wniosku i podejmuje ostateczną decyzję w tej sprawie, która staje się prawomocna z chwilą zakończenia głosowania.
§22
- Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności Klubu.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków wybieranych przez Walne Zebranie Klubu.
- Walne Zebranie Klubu wybiera Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego i Sekretarza Komisji Rewizyjnej.
- Komisja Rewizyjna działa w oparciu o statut i uchwały podjęte przez Walne Zebranie Klubu.
- Do czynności Komisji Rewizyjnej należy:
- przeprowadzanie okresowych kontroli działalności statutowej i finansowej klubu, nie rzadziej niż raz na sześć miesięcy,
- wydawanie zaleceń pokontrolnych w przypadku stwierdzenia uchybień w działalności Klubu, określenie terminów oraz sposobów ich usunięcia,
- składanie sprawozdań z całokształtu swej działalności,
- składanie zastrzeżeń w stosunku do uchwał, postanowień i przedsięwzięć Zarządu Klubu, jeżeli Komisja Rewizyjna dojdzie do wniosku, ze spowodują one lub mogą spowodować nieprawidłowości w działaniu Klubu,
- występowanie z pisemnym wnioskiem do Zarządu Klubu o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Klubu, względnie z wnioskiem o zwołanie posiedzenia Zarządu w przypadkach stwierdzenia działań niezgodnych z prawem lub statutem, bądź istotnymi interesami Klubu.
§23
- Członek Komisji Rewizyjnej może być odwołany z jej składu, jeżeli nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze statutem, bądź w inny sposób zawiódł zaufanie członków Klubu.
- Uchwałę o odwołaniu członka Komisji Rewizyjnej podejmuje Walne Zebranie Klubu większością głosów zwyczajnych członków Klubu - na podstawie pisemnego wniosku co najmniej jednego członka Komisji Rewizyjnej.
- Odwołany członek Komisji Rewizyjnej ma prawo do złożenia, w terminie dwóch tygodni od podjęcia uchwały o jego odwołaniu, wniosku o ponowne rozpoznanie sprawy przez Walne Zebranie Klubu – po upływie tego terminu uchwała staje się prawomocna.
- W przypadku złożenia wniosku o ponowne rozpoznanie sprawy odwołania członka Komisji Rewizyjnej Walne Zebranie Klubu rozpoznaje sprawę w terminie jednego miesiąca od złożenia wniosku i podejmuje ostateczną decyzję w tej sprawie, która staje się prawomocna z chwilą zakończenia głosowania.
§24
W przypadku powstania wakatu w składzie Zarządu Klubu lub Komisji Rewizyjnej, władzom tym przysługuje prawo uzupełnienia składu spośród członków zwyczajnych Klubu z tym, że liczba tak powołanych osób w Zarządzie Klubu nie może przekroczyć dwóch członków, a w Komisji Rewizyjnej jednego członka.
§25
- Za aktywny udział w realizacji zadań Klubu Zarząd Klubu może przyznawać wyróżnienia i nagrody członkom zwyczajnym i wspierającym Klubu.
§26
- W razie naruszenia postanowień statutu lub uchwał władz Klubu, naruszenia wizerunku Klubu lub niepłacenia składek Zarządowi Klubu przysługuje prawo wymierzania następujących kar:
- upomnienia – w przypadku dopuszczenia się przez członka Klubu naruszeń o drobnym charakterze lub zaleganie ze składkami członkowskimi za okres od 1 do 3 miesięcy,
- nagany – w przypadku dopuszczania się przez członka Klubu dalszych naruszeń, pomimo wcześniejszego zastosowania kary upomnienia,
- zawieszenia w prawach członka Klubu na okres od jednego miesiąca do jednego roku – w przypadku dopuszczenia się przez członka Klubu naruszeń o rażącym charakterze, w szczególności poprzez świadome naruszanie postanowień statutu lub uchwał władz Klubu, szczególnie rażące lub publiczne naruszenie wizerunku Klubu lub zaleganie ze składkami za okres ponad 3 miesięcy.
- wykluczenie z Klubu – w sytuacjach dalszego dopuszczania się czynów określonych w ust. 1 pkt b) i c) pomimo wcześniejszego zastosowania kar przewidzianych tymi przepisami.
- Od uchwały Zarządu Klubu o ukaraniu członka Klubu przysługuje prawo odwołania do Walnego Zebrania Klubu w terminie jednego miesiąca.
- Uchwala Walnego Zebrania Klubu jest ostateczna i prawomocna z chwilą zakończenia głosowania.
ROZDZIAŁ V
Majątek i fundusze Klubu
§27
- Na majątek Klubu składają się gromadzone fundusze, sprzęt sportowy i inne środki materialne.
- Majątek Klubu powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności, dochodów z majątku Klubu oraz z ofiarności publicznej.
- Klub nie może:
- udzielać pożyczek lub zabezpieczać zobowiązań swoim majątkiem w stosunku do członków Klubu, członków organów Klubu lub pracowników Klubu oraz osób, z którymi członkowie Klubu, członkowie organów Klubu oraz pracownicy Klubu pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej "osobami bliskimi",
- przekazywać swojego majątku na rzecz członków Klubu, członków organów Klubu lub pracowników Klubu oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie takie miałoby nastąpić bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- wykorzystywać swojego majątku na rzecz członków Klubu, członków organów Klubu lub pracowników Klubu oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, poza wykorzystaniem tego majątku w zakresie przewidzianym w celach statutowych Klubu,
- kupować towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Klubu, członkowie organów Klubu lub pracownicy Klubu oraz osoby im bliskie, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
- Majątek Klubu, w tym jego fundusze są przeznaczane na prowadzenie działalności statutowej Klubu.
§28
- Klub zakłada własne konto finansowe w banku określonym przez Zarząd Klubu. Do ważności oświadczeń w zakresie praw, podejmowania zobowiązań majątkowych oraz udzielania pełnomocnictw wymagane są podpisy dwóch osób: Prezesa i Wiceprezesa lub jednego z dwóch innych upoważnionych przez Zarząd Członków.
ROZDZIAŁ VII
Zmiana statutu i rozwiązanie Klubu
§29
Zmiany w statucie Klubu zatwierdza się uchwałą Walnego Zebrania Klubu podjętą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do glosowania zwyczajnych członków Klubu.
§30
- Rozwiązanie Klubu może nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zebrania Klubu podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
- Uchwała o rozwiązaniu Klubu określa tryb likwidacji oraz cel na jaki ma być przeznaczony majątek Klubu.
Podpisy:
Prezes Zarządu Klubu
Wiceprezes Zarządu Klubu
Skarbnik Zarządu Klubu
Członek Zarządu Klubu